1
|
- INOVAŢIA ŞI PREŢUIREA OAMENILOR
- CONSTITUIE CHEIA SUCCESULUI
BIBLIOTECII
|
2
|
- Inovaţia este un element
inerent al dezvoltării.
Google.com atesta acum cîţiva ani peste 27 mln de hituri la cuvîntul
„creativitate„ şi peste 350
la „inovaţie”.
- Astăzi un avantaj al competitivităţii în orice
domeniu îl constituie
inovaţia şi creativitatea , care evoluează vertiginos
în epoca globalizării, în era progresului tehnologiilor
informaţionale şi comunicaţionale.
|
3
|
- Cursa reorganizărilor a fost luată în baza
inovaţiilor şi creativităţii personalului şi
în acest sens bibliotecarii nu sînt o excepţie.
- Inovaţia,practicile pozitive şi aprecierea oamenilor-
- catalizatori ai progresului, sînt
parametrii de performanţă după care se poate evalua orice
organizaţie, inclusiv cea bibliotecară şi Vă
propunem în cele ce urmează
o retrospectivă a experienţelor inovaţionale din
Biblioteca Ştiinţifică a Universităţii
bălţene.
|
4
|
- Factorul tehnologic a impus anumite schimbări în toate
acţiunile şi procesele bibliotecare, inclusiv conducerea
instituţiei. În biblioteci astăzi se aplică un
management matur: management ştiinţific, al achiziţiilor,
al personalului, al calităţii.
- Sub influenţa noilor tehnologii informaţionale şi
exemplului ţărilor dezvoltate, au avut loc reorganizări
structurale cu apariţia unor astfel de subdiviziuni ca Centrul de
Informatizare, Serviciul de referinţe, Serviciul Documentare-
Informare Bibliografică,
Mediatecă
|
5
|
- Integrarea structurilor internaţionale în spaţiile
Bibliotecii au generat crearea:
- Centrului de Documentare al ONU
- Filiala Bibliotecii Institutului Goethe - Bucureşti;
- Punctului de Informare al Biroului Consiliului Europei;
- Biblioteca Depozitară Regională a Băncii Mondiale.
|
6
|
- Generozitatea donatorilor, care cu regularitate ne actualizează
colecţiile au contribuit la structurarea şi evidenţierea
- Fondului AGEPI
- Fondul Depozitului Legal,
- Fondului Galaţi
- Fondului Wilhelmi, concomitent constituindu-se noi sigle de
păstrare specificate în procesul catalogării şi
distribuirii documentelor.
|
7
|
|
8
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
|
12
|
|
13
|
|
14
|
|
15
|
- Aplicarea managementului participativ se produce prin cunoaşterea şi utilizarea
celor 17 legi ale muncii în echipă, deduse strălucitor
de către John C.Maxwell, cunoscut specialist în probleme de
conducere, un orator şi un scriitor celebru, fondator al Grupului
INJOY, care în fiecare an, vorbeşte în faţa a
aproximativ 250 000 de persoane şi influenţează
viaţa a mai bine de un milion de oameni prin seminariile pe care le
ţine, cărţi şi casete.
|
16
|
- Astăzi Bibliotecile au posibilitatea să obţină
informaţia despre orice apariţie editorială din lume, în orice limbă
şi pe diverşi purtători de informaţie.
- Selecţia, găsirea,
aducerea, organizarea, păstrarea informaţiilor şi
asigurarea accesului la ea pentru studenţi şi cadre didactice
– este misiunea dintotdeauna a bibliotecii universitare.
- În mileniul 3 bibliotecarii
de la achiziţie, utilizînd Internetul au vizitat de mii de
ori, probabil, librăriile on-line, editurile şi siturile
informaţionale pentru selectraea şi perfectarea comenzilor de
literatură atît din Republică, cît şi din
România, Franţa,
Germania, SUA .
|
17
|
- Prin intermediul furnizorilor de carte şi a Proiectelor
internaţionale, documentele selectate şi-au făcut
intrarea în colecţiile bibliotecii, fiind pasibile unei
evidenţe şi barcodării în sistem automatizat.
|
18
|
- Clasificatorii şi catalogatorii
au asimilat atîtea cunoştinţe noi, pe care le-au
pus în aplicare în ultimii cîţiva ani:
- schimbări şi completări ale CZU
- construirea vedetelor de subiect
- catalogarea în softul TinLIb
- catalogarea direct pe web
|
19
|
- oglindirea documentelor digitizate în catalogul electronic
legături şi clikuri
- crearea webliografiilor tematice
- participare la proiectul Naţional SIBIMOL,
- Modelul de catalogare FRBR
- (Cerinţe Funcţionale
pentri înregistrările Bibliografice )
- implementarea standardelor
internaţionale şi interstatale
|
20
|
- Asistenţa informaţională şi educaţia
competenţelor informaţionale la studenţi a cunoscut modificări
spectaculoase, în ajutorul bibliotecarului venind Internetul cu toate
enciclopediile, dicţionarele , bibliotecile digitale, blogurile
şi portalurile existente.
- Anual bibliotecarii -
asistenţi universitari sînt promotorii a peste 1 000 de ore
în grupele studenţeşti din anul I de la toate
Facultăţile universitare.
|
21
|
|
22
|
|
23
|
|
24
|
- Utilitatea obţinerii cunoştinţelor respective au recunoscut-o şi cadrele
didactice din instituţiile
preuniversitare, aflate la cursurile de reciclare în Universitate.
- Accesul utilizatorilor astăzi se efectuează pe cale
virtuală prin pagina web,
în care domină simplitatea şi comoditatea lucrului, se
oferă un bun conţinut, structură, modalitate
prietenoasă de navigare
şi accesibilitate.
|
25
|
|
26
|
|
27
|
- Din octombrie 2005,de la
Conferinţa Internet Library se vorbeşte tot mai frecvent de Library 2.0 – un
nou model de bibliotecă,
în care este puternic
dezvoltat parteneriatul dintre bibliotecă şi utilizator
în crearea de servicii
reale şi virtuale .
- Library 2.0 solicită permanenta actualizare şi reevaluare a
serviciilor acordate, este o
bibliotecă deschisă oricui, existentă oriunde,
angajată să servească utilizatorii actuali şi
potenţiali; oferă accesul concomitent al mai multor
utilizatori la resurse unice; este mereu disponibilă,
conţinutul informaţional
mai bogat şi mai bine structurat; mijloace şi metode
mai prietenoase de regăsire a infomaţiei.
|
28
|
- Elemente de Web.2.0 se pot regăsi deja pe siturile bibliotecilor
noastre prin:
- implicarea utilizatorilor
în procesele de
achiziţie
- acces la full-textele
lucrărilor cadrelor didactice (Pagina Web. iconiţa Biblioteca digitală)
- conţinuturile
publicaţiilor periodice editate la Universitatea şi
Biblioteca Ştiinţifică bălţeană
- accesul la expoziţii de noutăţi şi tematice interactive
|
29
|
- posibilităţile de cercetare a catalogului on-line, ce
reflectă mai bine de 52 % din toate titlurile deţinute
- baza de date Sumar/cuprins scanat
- Serviciu de referinţe virtuale
- Transfer de informaţii personalizate şi multe alte
oportunităţi.
- Cu părere de rău, softul pe care îl exploatăm
astăzi nu poate să susţină componenta audio-video
în regim on-line, acestea fiind posibile doar la nivel local: baza
de date digitală didactică : Cunoaşte o limbă
străină; Opere muzicale în MP3 de pe discurile de vinil
şi CDuri – mai bine de 1600
lucrări.
|
30
|
|
31
|
|
32
|
|
33
|
- “Bătăliile în timpul globalizării nu mai sînt
portale pentru a cuceri noi
cititori sau pentru a-i crea, ci
pentru a nu permite pieţei
să-i lipsească de
educaţie şi pentru a nu le permite cititorilor să
renunţe la obiceiul de a privi cartea ca modalitate de a se privi pe ei
înşişi” ( Martinez, 2004,p.4-5).
- În condiţia periclitării
naturii cărţii, bibliotecarii excelează în
creativitate atunci cînd amenajează spaţiile, deschid
colecţiile, organizează şi prezintă expoziţiile
de documente,
|
34
|
- cînd organizează manifestări culturale, acţiuni de
formare profesională continuă, atunci cînd se
produc în calitate de
alcătuitori, redactori şi editori de lucrări
bibliografice, monografii, documente didactice, dicţionare, ghiduri, reviste de
specialitate : la Bălţi - Confluenţe Bibliogice.
|
35
|
|
36
|
|
37
|
|
38
|
|
39
|
|
40
|
|
41
|
|
42
|
- Bibliotecarii vor rămîne întotdeauna
cei mai buni specialişti în ceea ce priveşte extragerea,
organizarea, filtrarea şi diseminarea cunoaşterii,
experienţa lor în activitatea de instruire a utilizatorilor
îi recomandă ca actori cheie în societatea actuală
bazată pe cunoaştere.
- Competenţa profesională a bibliotecarilor din Moldova se
orientează spre Euroreferenţial-ul privind competenţele
profesioniştilor europeni în domeniul informării si
documentării, grupate în felul următor: Informare, Tehnologii,
Comunicare, Management, Alte cunoştinţe .
|
43
|
- Preţuirea Oamenilor Bibliotecii este astăzi ridicată la
un aşa nivel, încît 70 la sută din
specialiştii veniţi
odată din diverse domenii au rămas să activeze la
Bibliotecă, au deprins şi îndrăgit munca de
bibliotecar,obţinînd grade de calificare (60 % la sută sînt
deţinători ai gradelor superior,unu şi
doi ), participă în topul Celor mai buni bibliotecari
ai anului, se bucură de toate sporurile la salariu şi cea mai
mare satisfacţie o au atunci cînd sînt apreciate
meritele lor ori de cîte ori este posibil.
|
44
|
- Recunoscuţi în calitate de parteneri egali în procesul
de educaţie universitară, cercetare
ştiinţifică, bibliotecarii universităţii
bălţene sînt susţinuţi, încurajaţi
şi fiecare constituie o valoare,
care cu multă încredere adaogă mereu noi şi
noi valori echipei din care face parte.
|
45
|
|
46
|
|
47
|
|
48
|
- Erich, Agnes. Library 2.0 Un nou model de serviciu de
bibliotecă. În: Studii
de biblioteconomie şi ştiinţa informării , 2007,
nr.11, p.118-123.
- Maxwell, John C. Cele 17 legi ale muncii în
echipă. Bucureşti, Ed. Amalteia, 260p.
- Porumbeanu O.- L. Despre
schimbare la nivelul bibliotecilor în era globalizării. În
: Studii de biblioteconomie şi ştiinţa informării,
2006, nr.9- 10, p.97-102.
|
49
|
- Autori
- Elena Harconiţa, director – elena.harconita@mail.ru
- Lina Mihaluţa, director
adjunct –aculina@rambler.ru
-
Valentina Topalo, şef serviciu –valeandrew@free.mail.com
- Silvia Ciobanu, şef
serviciu - slide-show- silvia_ciobanu@mail.ru
- MULŢUMESC!
|